توصیه بدون راه‌حل

- یکی از انتقادایی که به دانشگاه فرهنگیان همیشه وجود داره (و نمی‌دونم به سایر دانشگاه‌ها هم می‌تونم تعمیم بدم یا نه) اینه که در هر زمانی به ما یک سری توصیه‌هایی می‌شه که جنبه‌ی تئوری داره و می‌گن که باید این نکات رو در کلاس مراقب باشیم و باید ها و نباید هایی بهمون می‌گن که انگار جزئی از قانون مدرسه هست. اما هیچ وقت نمیان و مسئله‌ای شرح و بسط بدن و بگن که در شرایط مختلف باید چیکار کرد. 

به عنوان مثال ساده می‌تونم بگم که جهت برقراری نظم و سکوت در کلاس از برخورد فیزیکی با دانش‌آموزان به شدت پرهیز کنیم. اما هیچ وقت نمی‌گن که چگونه محیط کلاس رو کنترل کنیم تا بتونیم درسمون رو ادامه بدیم. 

 

- نظرات مربوط به هر فیلم رو می‌خونم خیلیا رو می‌بینم که صرفا در حد چند کلمه فقط نوشتن «عالی» ، «مضخرف» ، «ارزش دیدن داره» و ... در حالیکه باید داخل این کامنت‌ها توضیح داده بشه که چرا عالی هست؟ چرا مضخرفه؟ آیا ژانرش با توضیحاتی که داده شده متناسب بوده؟‌ از داستانش خوشتون نیومده؟ و ...

 

- داخل یک کانال تلگرامی صحبت از فیلم و سینمایی شد و من هم کامنت دادم که فیلم سینمایی ایران ارزش تماشا کردن نداره. چه برسه به اینکه بخوام مجموعه‌های خانگی (؟) مثل شهرزاد و غورباقه و ... رو هم تماشا کنم. بعد از اون یک فردی اومد و گفت که :«دیدگاه صفر و صدی نسبت به چیزی کاملا اشتباهه و توی هر چیزی خوب و بد هست. سینمای ایران هم از این قضیه مستثناء نیست.» من هم در پاسخ به ایشون گفتم که :«حرفتون درسته ولی می‌شه چند تا فیلم سینمایی مفید از ایران رو که امسال تولید شده بفرمایید تا من هم بتونم تماشا کنم؟» و طرف فکر کنم سین کرد و جواب نداد یا شاید هم یادش رفته جواب بده یا هر چیز دیگه‌ای ... 

 

- چند روز قبل هم یک پستی دیدم از یکی از بلاگرا که نکته‌ی قابل تأملی رو گفت. داخل پستشون این رو گفته بودن که محتوای پست‌های وبلاگ باید جوری باشه که حالت مفید به خودش بگیره و نه اینکه یک عکس بندازیم و مجموع کلمات پست به ۲۰ تا هم نرسه و در نهایت هم دو تا وبلاگ رو معرفی کردن. 

کاری به اینکه حرفشون درست هست یا نه ندارم. من هر چی متن‌های پایین‌تر رو خوندم به چیزی که می‌خواستم نرسیدم. اون هم اینکه ایشون به صورت دقیق نیومدن و بگن که چجوری می‌شه یک پست با محتوای مناسب‌تر تولید کرد؟ و نظرشون رو در چند تا مورد بیان کنن ... به نظرم اگه در ادامه‌ی پست به چند تا مورد اشاره می‌کردن که باعث قشنگ‌تر شدن محتوای پست‌ها می‌شد، می‌تونست خیلی پست از حالت صرفا انتقادی به یک حالت انتقاد سازنده برسه.

 

به نظرم هر جا می‌خوایم نظری بدیم بیایم و با ارائه‌ی مثال‌های مختلف اون نظر رو از یک حالت گفتاری به یک حالت درگیر کننده برای مخاطب تبدیل کنیم. به طوریکه طرف مقابل چیزی از اون نظر یاد بگیره :)

واقعا سریال نمایش خانگی قورباغه ارزش یکبار دیدن رو داشت . 

همممم زخم کاری ... واقعا زخم کاری .

بعد . همگناه هم تا اونجایی که یادمه خوب بود

 

یعنی به نظرم بعضی این سریالای نمایش خانگی که حمایت شدن  خوب بودن .

 

سینمایی هم حضور ذهن ندارم . ×_×

ولی این جوری که شما کامنت گذاشتین هم نیست سینمای ایران . یعنی با توجه به دسته بندی هاتون واسه پستای معرفی فیلم به نظرم حرفی واسه گفتن دارن .

پاسخ امیر + :
آره خب تعریف اینها رو شنیدم + پوست شیر 


اما مثل اینکه پوست شیر توی سطح خیلی بالا بوده

من با اون نظر توی کانال موافقم و بنظرم نگاه صفر و صدی قطعا درست نیست. من خودم قبلا اصلا فیلم ایرانی نمیدیدم ولی چند وقتیه یه زوج خوب پیدا کردم و با هم میریم سینما. مثلا این فیلمهای چند وقت اخیر... دوزیست، علفزار، بی‌همه‌چیز، ملاقات خصوصی، شنای پروانه و همین برادران لیلا... اینا فیلمهای خوبی بودن. خب میدونی البته سلیقه‌ای هم هست. و میشه خوب رو دقیق‌تر دید و نمره دقیق داد و گفت مثلا 5 به بالا خوبه یا هرچی. ولی در هر صورت دو چیز وجود داره، یکی اینکه فیلم های ایرانی محدودیتهای زیادی دارن توی روایت و شکل ارایه، و دوم اینکه در هر صورت توی جغرافیای ما ساخته شدن و قطعا راحتتر درکشون میکنیم. در مجموع با وجود این دووتا نکته قطعا قابل قبوله این فیلم ها هم. البته که هنوز هم انتخاب اولم فیلم امریکایی یا کلا انگلیسی زبانه. ولی خب، داخل هم روز به روز داره بهتر میشه بنظرم. من خودم شخصا داستان رو بیشتر از بازیگری و اینا دقت میکنم و نگاهم این شکلیه، حالا...
در خصوص آموزش ناقص هم باید بگم همه جا همینه برادر. من خودم مهندسی خوندم، تقریبا هیچ کدوم از چیزایی که یاد ما دادن، به دردشغل و کار و آیندمون نخورده! میگم یعنی هیچییی...

پاسخ امیر + :
بحث من بیشتر این بود که ای کاش معرفی میکردن چند تایی رو. 


اما به صورت کلی فیلم های خارجی هم الان توی دوران افت هستن و نمیشه انتظاری هم از فیلمهای ایرانی داشته باشیم ...

.......

اوهوم درسته چون داخل دانشگاه های دیگه حضور نداشتم نمیتونستم نظر قطعی بدم

با کلیت موضوع موافقم. اینکه انتقاد و توصیه بدون راه حل خیلی به دردی نمی‌خوره.

در مورد فیلم و سریال ایرانی خواستم یه پیشنهادی بدم چون من الان هر چیزی هم معرفی کنم به سلیقه خودمه. خیلی بستگی داره به اینکه شما چه سبک فیلمی می‌بینید که حالا من نوعی سعی کنم فیلم یا سریال خوب ایرانیش رو معرفی کنم. پیشنهادم اینه که کانال یوتیوب یا پیج اینستای احسان منصوری رو چک کنین. کلا راجع به فیلم و سریالای هم ایرانی هم خارجی ویدیو می‌ذاره. اما یه بخشی داره به اسم «ببینیم یا نه» که اونجا یکی دو قسمت اول هر سریال جدید شبکه خانگی رو بررسی می‌کنه و تصمیم می‌گیره ادامه‌ش بده یا نه. فارغ از نتیجه‌ی تصمیمش، خود این بررسی می‌تونه کمک کنه بیننده هم دستش بیاد سریالو می‌پسنده یا نه. اگه دوست داشتین یه نگاه بندازین.

پاسخ امیر + :
ممنون از معرفی‌تون

سعی میکنم بررسی کنم ویدیوهای ایشون رو.

ندیدم پوست شیر رو .

پاسخ امیر + :
تعریفش زیاد بود 

چون پوست شیر هم تو کامنتا اشاره شد منم بگم :))

من خیلی دوسش داشتم و به نظرم از خیلی از سریالای ایرانی سطحش بالاتر بود. (اگه نگیم از همه‌شون!)

اما شاید ایرادش اینه که در طول سریال از نظر معمایی و داستانی خیلی کشش داره و انتظارو می‌بره بالا، ولی آخرش کمی افت می‌کنه. یعنی با اینکه پایانش رو دوست داشتم اما یه سری سوالا هم جواب داده نشد.

با این حال تو این مقطعی که تازه سریال تموم شده و هنوز تو جَوشم، اگه یه سریال ایرانی بخوام پیشنهاد بدم همینه.

پاسخ امیر + :
آره مثل اینکه اوج سریال‌های ایرانی بوده ... 

درسته ممنونم 

خیلی جالبه، من از هرکی پرسیدم که پوست شیر رو دیده میگفت خیلی بد بوده و انتظارشون بیشتر بوده، تازه میگفتن که اهانت به شعور مخاطب بود سریال!

پاسخ امیر + :
من اتفاقا برعکس می‌دیدم، هر کسی که اسمش رو می‌گفت، بیان می‌کرد که خیلی فوق العاده هست و در حد استانداردهای جهانیه و ...

سلام.

چرا شما از استاد سوال نمی‌کنید؟

پاسخ امیر + :
سلام


سوال پرسیدم ولی جواب مشخصی ندادن. در نهایت از یکی از اساتید باسواد پرسیدم و به صورت کلی متوجه شدم که باید چیکار کنم ...

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
درباره وب
«۹ کاذب» یک پست داخل فوتباله که بازیکن به عنوان مهاجم در نوک زمین میاد عقب و به هم‌تیمی‌هاش در پاسکاری و بازیسازی کمک می‌کنه... علت انتخاب؟ شاید به این دلیل که اسم دیگه‌ای به ذهنم نمی‌رسید :دی