خودت باش!

توی کل زندگیم، با افراد مختلفی دیدار داشتم. خیلی‌هاشون بعد از چند دقیقه مصاحبه باهام این جمله رو بهم می‌گفتن:«چقدر پسر ساکت و مظلومی هستی.» و یا «چقدر احساساتی هستی و روحیه‌ی لطیفی داری.» و من با این جملات بزرگ شدم. لازم به ذکر هم هست که برای جنسیت مذکر این ویژگی‌های اخلاقی بسیار بسیار ناپسند به حساب میاد. اوضاع برام طوری پیش می‌رفت که انگار «ساکت بودن» و یا «احساساتی بودن» برای یک پسر خیلی خیلی خطرناکه و می‌تونه من رو در جامعه‌ای که قرار داریم غرق کنه و به هر دری زدم که این ساکت بودن و احساساتی بودن رو برطرف کنم اما هیچ راه‌حلی نتونستم بیان بکنم...

توی دومین مصاحبه‌ی کاری عمرم هم به طرف مصاحبه کننده این مورد رو گفتم. گفتم که «آدم احساساتی‌ای هستم و روحیه‌ی لطیفی دارم» و این ویژگی‌ها رو به عنوان نقطه‌ی ضعفم در نظر گرفتم. توضیح دادم که اگه در محیط کار کسی به من حرفی ناراحت کننده بزنه ممکنه که تا چند روز بابت اون حرف ناراحت باشم و تحت تأثیر قرار بگیرم. توی زندگی شخصیم اتفاق ناراحت کننده بیفته می‌تونه روی روند کارم موثر باشه ... و طرف مصاحبه کننده پرسید:«چرا باید این رو به عنوان یک نقطه ضعف در نظر بگیری؟» و من چند لحظه مکث کردم. چرا من همچین سوالی رو از خودم نپرسیدم؟ چرا بدون اینکه در رابطه باهاش فکر بکنم این رو در نظر نگرفتم که شاید همه‌ی این چیزایی که در رابطه با من می‌گفتن بیش از حد سخت‌گیرانه است و خب این ویژگی‌هایی بوده که از اول باهام همراه بوده؟ چرا یک نفر تا به الان بهم نگفته بود که «خودت باش.» یا «ممنون که خودت هستی.»؟ چرا جامعه به یک فردی که از منظر احساسی با اتفاقات برخورد می‌کنه نیاز نداره؟

و توی مصاحبه و وقتی که می‌خواستم به سوالش جواب بدم (چرا باید احساساتی بودن رو به عنوان یک نقطه ضعف در نظر بگیری؟) مکث کردم و جوابی ندادم. شاید چون جامعه همچین چیزی رو قبول نمی‌کنه. بعد از اینکه سوالات مصاحبه‌گر تموم شد من هم یک سوال پرسیدم و ازش خواستم تا در رابطه با نقاط ضعفم توضیح بده؟ و اینطوری جواب داد. «خیلی شجاع و جسور هستی که از یک مصاحبه گر همچین سوالی رو می‌پرسی.» شجاعت و عدم جسارت کافی دومین نقطه‌ی ضعفی بود که برای خودم در نظر گرفته بودم اما در لحظه مصاحبه چیزی از عدم شجاعت بیان نکردم. در حالیکه طرف مقابل اینطوری در قبال سوالم پاسخ داد. شخص مصاحبه‌گر در ادامه توضیحاتش گفت که این ویژگی احساسی بودن و لطیف بودن چیزیه که جامعه مردان می‌خوان اما نباید به عنوان نقطه‌ی ضعف در نظر بگیریش. سایر توضیحاتش رو الان یادم نمیاد و ای کاش یادداشت می‌کردم ... اما کل توضیحش همین بود که داداش من! خودت همینی هستی که بپذیر. انقدر هم خودت رو بابت شخصیتی که داری سرزنش نکن‌ :)

با این حال باز هم نمی‌دونم که این درسته یا نه. اینکه احساسی بودن نقطه‌ی ضعف در نظر گرفته می‌شه یا نه؟ 

اینم تو جامعه مردونه الکی الکی یه ویژگی بد به حساب میاد. مثل همون که میگن مرد نباید گریه کنه!

مردا و زنها انسان ان. هردو میتونن یه سری ویژگی ها درونشون پررنگ باشه و دیگری نه. صفات مشخص نمیکنه جنسیت هارو. مهارت ها هم همینطور. نظر من اینه.

پاسخ امیر + :
بله متأسفانه ...

ممنون از کامنتتون :)

چقدر جالب قبل از اینکه مطلب شما رو بخونم در این رابطه با پدرم داشتم صحبت میکردم و حتی تصمیم گرفته بودم که  راجبش بنویسم ...

به نظر من که مشکلی نداره اما کلا هر مسئله و ویژگی  رو اگر از جوانب مختلف بررسی کنید متوجه یکسری نقاط ضعف و قوت میشید 

من خودمم به عنوان یه آدم ساکت ، احساسی و بسیار حساس شناخته میشم و خیلی تحت تاثیر احساساتم قرار میگیرم طوری که حتی دیدن یه فیلم یا موسیقی تا مدت ها می‌تونه حسی که نسبت به زندگیم رو دارم عوض کنه و باعث شه که رفتار متفاوتی داشته باشم و این یکمی بده....

چون باعث میشه رفتار غیر قابل پیش بینی داشته باشم و روند انجام کار های مختلفم رو مختل میکنه اما گاهی وقت ها هم باعث میشه که بالغانه تر رفتار کنم و تصمیم بگیرم 

شما هم اصلا به این باید و نباید هایی که برای زن ها یا مرد ها در نظر گرفتن اصلا توجه نکنید که فقط باعث آسیب به خودتون میشید و همون‌طور که خودتون گفتید فقط سعی کنید خودتون باشید 

همه ی ما فارغ از جنسیت فقط یک انسانیم و هر موجودی حق داره که در این دنیا آزادانه تصمیم بگیره و رفتار کنه پس تا وقتی که اون ویژگی و رفتار قرار نیست به کسی آسیب بزنه پس داشتنش یا انجام دادنش چه اشکالی داره؟:)

 

پاسخ امیر + :
سعی می‌کنم دیگه بهش به عنوان یک نقطه ضعف نگاه نکنم. 


ممنونم از کامنتتون :)

خیلیامون با این پیش‌فرض‌های اشتباه بزرگ شدیم و یه جاهایی هم ویژگی‌های خودمون رو سرکوب کردیم یا منفی دونستیم. ولی چه خوب که اون فرد مصاحبه‌کننده اینو به شما گفت. شاید این ویژگی یه جاهایی باعث آسیب بشه اما جاهایی هم نقطه قوت بشه.

برای خودم تلنگری بود که به نقاط ضعفم فکر کنم آیا واقعا نقطه ضعفن؟ یا ممکنه تو شرایطی بشه روشون به عنوان نقطه قوت حساب کرد؟

پاسخ امیر + :
بله درسته. همیشه نقطه‌ی ضعف نیست ... 


فکر می‌کنم باید یک مقدار خودمون و اون معیارایی که برامون تعیین شده رو تغییر داد ...

آدم تا وقتی رفتارش به کسی آسیبی نزنه و خودشم اذیت نشه بهتره همونی باشه که هست.من خودم یه مدتی چون می دیدیم شبیه هم سن و سال های اطرافم نیستم داشتم سعی می کردم شبیه اونا بشم ولی دیدم اینطوری خودم اذیت میشم و بعدشم فهمیدم لزوما اون رفتاری که خیلیا شاید دارنش ولی من ندارم دلیلی بر خوب بودن و درست بودن اون رفتار نیست.پس بیخیال.زندگی خودمونه و باید هر جوری که عشق مون کشید باشیم :))))

پاسخ امیر + :
مثل همون شعر زاغ و کبک :)


متشکرم :)

سلام.

با کامنتای دوستان موافقم.

اومدم موافقتم رو اعلام کنم و برم. :))

پاسخ امیر + :
سلام


ممنونم :دی

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
درباره وب
«۹ کاذب» یک پست داخل فوتباله که بازیکن به عنوان مهاجم در نوک زمین میاد عقب و به هم‌تیمی‌هاش در پاسکاری و بازیسازی کمک می‌کنه... علت انتخاب؟ شاید به این دلیل که اسم دیگه‌ای به ذهنم نمی‌رسید :دی